Vabaerakond
on otsustanud toetada nendel Riigikogu valimistel täies ulatuses Eestimaa
Talupidajate Keskliidu poolt väljatöötatud ettepanekuid maaelu- ja
põllumajanduspoliitika muutmiseks. Kandideeringi sellepärast Vabaerakonnas, ja
olen Vabaerakonna põllumajandusministri kandidaat, et seda programmi ka ellu
viia. Täpsemalt vaadake ka: www.taluliit.ee
Vabaerakonna jaoks on kõige olulisem
põllumajanduspoliitiline eesmärk eelisarendada kõikide sektorite ülese meetmena
väiketootjaid ja peretalusid. ÜPP otsetoetuste eelarve, ca 1 miljard eurot, on
ette nähtud kolme eesmärgi saavutamiseks: konkurentsivõime arendamine,
keskkonnakaitse ning tootjate sissetulekute tõstmine ja hajaasustuse tagamine
maapiirkondades. Kõikides liikmesriikides on rohestamise ehk keskkonnatoetuste
osakaal 30%, kuid suured erinevused on konkurentsivõime ja sissetulekutoetuste
osakaalude vahel. Leedus on see vahekord 38-30-32, Soomes 49-30-21, Lätis 54-30-16,
Rootsis 55-30-15, aga Eestis vaid 66-30-4. Seetõttu tõstame otsetoetuste
eelarve raames 100 mln eurot ümber konkurentsivõime toetustelt väiketootjate,
raskustes sektorite ja piirkondade sissetulekutoetusteks. Siia alla kuulub ka aiandus, sh mesindus.
Teiseks kehtestame ühe meetmeteülese
investeeringutoetuse limiidi 300 000 eurot tootja kohta, et toetused jõuaksid
300 asemel vähemalt 3000 tootjani.
Teiseks
tuleb muuta senist investeeringutoetuste 1 miljardi jagamist. Kuna tänased
toetuste määrad on sedavõrd kõrged, pääseb maksimaalses ulatuses
investeeringutoetustele ligi vaid 300 tootjat. Meie kehtestame ühe
meetmeteülese toetuslimiidi 300 000 eurot iga tootja kohta, millega laieneb
maksimaalses ulatuses toetuste saajate ring vähemalt 4 korda. Välistame sh ka
mitmekordsete maksimaalses ulatuses toetuste väljapetmise. Avame kõik (st tootmise, töötlemise, turustamise,
kollektiivse turunduse, nõustamise jms ) toetusmeetmed ka mesindussektorile, kuid tegemata
otstarbekuse kaalutlustel selleks mesindusele eraldi MAK-i meedet.
Eelistame
põllumajandussektori investeeringutoetuste meetmes ühistulist tootmist,
töötlemist ja turustamist ning väikekäitlejaid, kes ise toodavad, töötlevad ja
turustavad. Siia alla kuuluvad ka mesinikud.
Tühistame
põllumajandustoetuste tulumaksustamise, mis puudutab kõiki neid, kes tegutsevad
sektoris eraisikutena.
Peame
äärmiselt mõistlikuks Eesti riikliku mesindusprogrammi rakendamist ja jätkamist
ka peale 2016. aastat. Toetame nendes sõnastatud ja ühiselt kokkulepitud eesmärke,
sh ka riiklikku rahastamist.
Vastates
EKMÜ spetsiifilistele küsimustele, saame me Teile öelda järgmist:
1) Mesindus on üks neid
tootmisharudest, kus on näha, et nõudlus mahetoote järele kaalub selgelt üles
tehtavad lisainvesteeringud ja kohati mõnevõrra väiksema saagi. Samuti on
mesilaste suremus selgeks indikatsiooniks, et maheviljelus on keskkonnale
ohutum ja jätkusuutlik tootmisviis, tagades parema elukeskkonna kõigile Eesti
inimestele. Kui oluliseks peate Eesti puhta keskkonna kuvandile sisu loomist,
selleks ka jõulisemalt mahepõllumajanduse toetamist ja propageerimist?
2) Kas toetaksite „Mahe Eesti“
tasuvusanalüüsi läbiviimist, mille eesmärgiks oleks Eesti üle viia
mahepõllumajanduspiirkonnaks, arvestades tekkivat tulu kõikidest aspektidest
(põllumajandus ja selle suurem tööhõive, mesindus, turism jne)?
3) Kas peate võimalikuks
mesindussektori toetamist selle erinevates püüdlustes nii puhtama keskkonna kui
ka „Eesti kui mesindusriigi“ osas, selleks võimalusel luues koordineerivad
ametikohad nii Põllumajandus- kui ka Keskkonnaministeeriumi juurde ja leides
rahalisi vahendeid kompetentsikeskuse rajamise ja koolitusprogrammide tarvis?
Me
ei pea hästi mõeldavaks mahemesindust ilma tööstusliku mahepõllumajanduseta.
Eesti põllumajanduse mahepõllumajandusele üleminek võib küll olla ilus unistus,
kuid arvestades poliitilist reaalsust ja enamus põllumajandustootjate
majanduslikke huve, samas siia kõrvale ka tarbija käitumist, ostujõudu ja
rahvusvahelist turukonkurentsi, ei loe ma sellist eesmärgipüstitust riikliku
sunni läbi reaalseks. Need, kes seda lubavad, ei suuda paraku vastutada oma
sõnade eest. Need poliitikud peaksid siis esmajoones sulgema meie kaubanduse
odavale tööstuslikule import põllumajandussaadustele.
Hakkame
aga lähenema mesindussektori eesmärkidele teiselt poolt. Esiteks seisab
Vabaerakond, erinevalt sotsidest ja IRL-ist, vastu geneetiliselt muundatud
organismide ja kloonitud loomade lubamisele tööstuslikuks tootmiseks ja
tarbimiseks Eestis.
Teiseks
muudame me tänast toetuspoliitika filosoofiat. IRL ja sotsid on jõustanud
toetuspoliitika, mis sarnaneb meie vanemahüvitisele: rikaste laps on väärt 2549
eurot ja vaeste laps on väärt 390 eurot kuus. Selle nähtuse nimi on
plutokraatlik eugeenika. Me viime aga sisse toetuspoliitika, mille toime on
sarnane täna Eestis kehtivale tulumaksumiinimumile palgatuludele. Laiendame
seda ka mahetoetustele. Sellest võidavad ka mesinikud.
Kolmandaks
peame me mõistlikuks mahetoootmisele üleminekut vabatahtlikult, kuid toetuste
kaasabil. Kui mahetootmine suureneb, tuleb suurendada ka mahetoetusi
intensiivse tootmise arvelt. Peame seda kõige tõhusamaks meetmeks mahetootmise
ja intensiivse põllumajandustootmise uute osakaalude leidmisel.
Mesinduse
kõige suuremaks probleemiks peame me hetkel intensiivse põllukeemia kasutamise
tõttu suurt mesilasperede suremust. Kuidas siis selle vastu võidelda? Peame
oluliseks ennekõike järgmiste riiklike preventiivsete meetmete rakendamist:
-
Peame otsima koos
võimalusi PRIA mesilasperede registri mõjusamaks rakendamiseks;
-
Toetame
taimekaitsevahendite mõjude analüüse ja uuringuid Eesti mesindussektorile;
-
Kaalume kolme
mesilastele ja teistele tolmeldajatele ohtliku neonikotinoidse insektitsiidi
(klotianidiin, imidaklopriid ja tiametoksaam) kasutamise keelustamist Eestis
kõigil kultuuridel, mis on mesilastele atraktiivsed;
-
Peame vajalikuks
veterinaararstide mesindusalast väljakoolitamist riigi finantseerimisel nii
Olustvere TMK-s, kui ka süvaõppes välisriikide õppeasutustes;
-
Peame vajalikuks
Veterinaar-ja Toiduameti süsteemi siseselt töötada välja loomatauditõrje
programmid ohtlike mesilashaiguste (parasiitide) jaoks;
-
Püüame parandada
Veterinaar- ja Toiduameti ning Ravimiametiga koostöös mesilasravimite
kättesaadavust;
-
Kehtestame rangemad
sanktsioonid taimekaitsetöödel eksinud ettevõtete suhtes ja kaalume
mesindushuvidega arvestamise nõuete (hea tava) sisseviimist otsetoetustele
kvalifitseerumise eeltingimustesse.
Näeme
probleemina veel sedagi, et imporditud mett turustatakse Eesti kaubandussüsteemis
sageli Eesti päritolu meena. Siingi peame vajalikuks Veterinaar- ja Toiduameti
seireprogrammide tõhustamist ja täiendavat rahastamist, kuid koos sellega ka
tarbijaid eksitavate maaletoojate ja kaubandusettevõtete täiendavat
sanktsioneerimist. Kaalumist vääriv idee on otsida ka uusi võimalusi kohaliku
mee tarbimise suurendamiseks Eesti koolides.
„Mahe
Eesti“ tasuvusanalüüs, kui selline, peaks aga olema edasiste
põllumajandussektori konkurentsivõime uuringute üks lahutamatu osa, et hinnata
kas või nende poliitikate maksumust tootjatele, tarbijatele ja ka maksumaksjatele.
Usun, et selline info on juba ka täna nii põllumajandusministeeriumis, kui ka
Euroopa Komisjonis olemas.
Seega,
Vabaerakonnas on olemas sisuline kompetents ja tahe tegeleda mesinduse
küsimustega. Oleme seega avatud konstruktiivseks koostööks mesinikega mistahes
teemal.
Kaul
Nurm
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar